Керівникам сільськогосподарських організацій, служб таксі, промислових підприємств і транспортних компаній, діяльність яких пов’язана з перевезеннями, не потрібно вкотре пояснювати, наскільки важливим є контроль витрати палива.

Витрати на пальне становлять істотну частину накладних витрат будь-якого підприємства, що має власний автопарк: вони можуть досягати 50% собівартості товарів та послуг.

Серйозною проблемою для власників та керівників бізнесу завжди було неефективне витрачання пального та зловживання, які мають на увазі банальну крадіжку бензину та дизеля персоналом. Наразі, коли ціни на енергоресурси постійно збільшуються, відстеження витрати палива стає особливо актуальним.

Оскільки проблема розкрадання пального існує давно, на підприємствах постійно робляться спроби організувати контроль за співробітниками (водіями) та витрачанням ПММ. Але реальна можливість забезпечити дійсно ефективний нагляд з’явилася лише кілька десятиліть тому, завдяки розвитку супутникових технологій. Йдеться про GPS моніторинг витрати палива, який передбачає цілодобове спостереження за самим транспортним засобом та вмістом паливного бака.

Які існують методи та системи контролю палива

При виборі способу стеження за витратою пального слід враховувати низку чинників, включаючи тип і кількість транспортних засобів, сферу діяльності компанії, графік (регулярність поїздок) і навіть вид палива. Організація контролю вимагає певних грошових вкладень, і навіть використання у автомобілях додаткових пристроїв, причому у кожному випадку необхідно визначити доцільність застосування того чи іншого методу.

Коротко розглянемо можливі варіанти контролю витрат палива:

  1. Для попередження махінацій з паливом досі використовують такий «дідівський» спосіб, як пломбування бака. Підприємству, яке обирає це рішення, доведеться облаштувати на своїй території заправку (потрібне місце, де буде організовано зберігання палива, купівля пломб тощо). Серед мінусів методу – мінімальна інформативність щодо витрачання пального. До того ж, як показує практика, співробітники примудряються знайти спосіб вкрасти паливо навіть при опломбованих ємностях.
  2. Нормативний контроль. У будь-якого транспортного засобу, будь то легкова машина певної марки та моделі, вантажівка чи спецтехніка, є встановлені нормативи щодо витрати пального. У багатьох організаціях при розрахунках використовують нормативний контроль, коли по пробігу та кількості мотогодин розрахунковим способом визначають кількість палива, яке має використовувати водій.
    Це рішення недостатньо ефективне, оскільки складно врахувати такі фактори, як простоювання в заторах, похибка у показаннях пробігу на панелі приладів, а також різні поломки авто. Система контролю за витратою палива розрахунковим методом буде більш дієвою, якщо встановити GPS-трекер. Останній дозволяє контролювати всі поїздки та здійснювати максимально точні розрахунки.
  3. Контроль за допомогою датчика витратоміра. Датчики витрати палива дозволяють враховувати обсяг пального, що проходить паливною магістраллю. Це пристрої, які мають високу точність. Проте ризики розкрадання залишаються, оскільки водії «винаходять» різні методи боротьби із датчиками. Наприклад, пальне можна зливати з паливної системи, врізавшись у неї до місця, де встановлено лічильник, чи банально — в каністру. Метод стеження із застосуванням датчиків витрати не дає бажаної економії, оскільки прилад не може зафіксувати всі можливі зловживання.
    Це дуже складне доопрацювання, яке вносить коригування в систему живлення двигуна. Вимірювання походить від обертання каретки з пелюстками. Буває таке, що вона зношується і починає підклинювати, знижуючи тиск палива у системі. Каретка також спінює паливо, тому потрібно ставити піногасники, що також знижує тиск. А іноді через якість палива не допомагає один піногасник. На “обратку” також потрібно встановлювати лічильник і піногасник. В результаті найменший збій і призводить до виходу з ладу системи живлення двигуна і машина стає в дорозі.Був випадок у клієнта, коли йому після встановлення нашим конкурентом таких приладів в автомобілі Вольво з двигуном ЄВРО6, у них зросла витрата на 8 літрів і машини стали “туповатими”.
  4. Система стеження за витратою палива із застосуванням датчика рівня палива (ДУТ). Це один з найбільш надійних і доступних за вартістю способів, що передбачають установку в бак спеціального датчика. ДУТ відрізняється високою точністю і дозволяє відстежувати заправки та витрати, у тому числі зливи. У цьому методі є свої слабкі сторони, наприклад:
    1. Заїжджаємо одним колесом на бордюру, зливаємо 5 літрів і їдемо далі. На коливаннях ви ніколи не зловите злив. Але це незручно водієві для постійного розкрадання.
    2. Ставимо крапельницю в шланг “обратки”, хтось робить навіть трійники в системі. У Камазах “обратка” низького тиску, її просто ставлять у каністру. Злив складає 5-6 літрів на 100 км. Такий злив не ловиться датчиком, просто ви бачите більше споживання автомобілем.
    3. Датчик вимірює діелектричну проникність палива. Потім по ній через таблицю тарування, що створюється в момент установки, визначається літраж у баку. У формулі діелектричної проникності з підручника фізики бачимо наявність густини речовини. Ми легко можемо змінити густину палива, наливаючи в бак етилового спирту. З проведених дослідів було отримано цікавий результат. Ми з фури з баком 550 л злили стандартний об’єм водія – 3 каністри по 20 л. Потім додали 1,5 л медичного спирту, помішали через горловину та залишили на ніч. Вранці датчик показав трохи більше, ніж було до зливу…

    Тому ми відмовилися від встановлення таких датчиків, тим більше, що по них багато рекламацій, водії бачать нові дроти від бака, колять їх голками, подають на них високу напругу та багато іншого.

  5. Контроль палива за допомогою GPS-моніторингу за CAN-шиною. Це один із найпрогресивніших способів. Для моніторингу витрати пального здійснюється підключення до бортового контролера (так званої CAN-шини), що забезпечує доступ до великої кількості параметрів. Серед них рівень палива в баку в режимі реального часу, накопичувальна витрата палива, відомості про заправки: за часом, обсягом, локацією. Встановивши GPS-трекер, можна в будь-який час отримати детальний, наочний звіт по машині, включаючи пробіг, швидкість і т.д.Важливою перевагою методу є можливість організації контролю палива у легкових машинах, у тому числі бензинових (установка ДУТ у бак у деяких авто технічно неможлива). Однак цей спосіб можна застосувати не завжди, оскільки на старих авто немає CAN-шин. З 2001 року, можна читати шину авто, навіть у тих машинах, які не показують кількість палива в баку, ми можемо рахувати кількість палива, яке спожив автомобіль і у звітах програми GPSavto буде видно: за поїздку авто пройшло Х км, спожило У літрів палива .
    Також при підключенні до CAN-шини буде видно графік натискання педалі газу. Іноді буває, що водій не краде паливо, а просто лихачить, дуже часто педаль топить у підлогу і фура споживає на 8-12 літрів більше за норму.

Автоматизована система моніторингу палива забезпечує повноцінний контроль, високу інформативність та точність.

Встановлення систем контролю витрат палива: як це працює ?

При виборі різних методів моніторингу схема роботи системи має деякі відмінності. Наприклад, при установці датчиків рівня палива безпосередньо в баку система включає GPS-трекер, ДУТ (датчик рівня палива) та інтерфейс GPS-моніторингу (програму). Якщо стеження здійснюється за допомогою CAN-шини, встановлення додаткових датчиків (ємнісних, проточних) не потрібно.

Однак в основі роботи будь-якої GPS системи лежить принцип прийому – передачі даних.

В авто встановлюється трекер, який збирає та передає інформацію на сервер. Це інформація по координатах місцезнаходження транспорту, відомості щодо швидкості та дані про підключені датчики (наприклад, показники з встановленого або штатного датчика рівня палива). Отримані відомості зберігаються у базі даних, і клієнти GPSavto будь-якої хвилини можуть проконтролювати будь-який автомобіль.

Що дає GPS моніторинг палива

Обсяги використаного марно або вкраденого на підприємствах пального можуть досягати шокуючих розмірів. Як показує практика, встановлення контролю палива дозволяє виявити втрати у розмірі 10–40%. Причиною збитків може бути:

  • усвідомлений обман з боку водія, який зливає дизель чи бензин або ж їздить на авто компанії у своїх особистих справах;
  • Не економний режим водіння, який призводить до перевитрати пального та передчасного виходу з ладу техніки (агресивне водіння, робота на холостому ході тощо).

Використання GPS-систем стеження дозволяє вирішувати декілька завдань:

  • Повний контроль за заправками та витрачанням палива. Ви знатимете, коли, де і скільки пального було залито в бак, а також скільки і за яких умов витрачено. І економія на паливі при цьому — не єдина вигода: ви будете впевнені в якості палива та дбайливому ставленні до техніки.
  • Звітність. Автоматизований контроль палива спрощує та робить більш точними розрахунки нормативних та фактичних витрат пального, калькуляцію собівартості перевезення вантажів тощо.

Звертайтеся в GPSavto – і наші фахівці, враховуючи особливості роботи вашої організації, допоможуть вибрати і впровадити систему відстеження витрати палива, що найбільше підходить за ціною і можливостями.

Запитання та відповіді

Як проводиться gps моніторинг палива?

Найкращим способом GPS моніторингу палива є відстеження набору параметрів та їх передачі в систему моніторингу за допомогою GPS трекера, підключеного до CAN-шини техніки. Такий метод гарантує точний облік пального в залежності від тривалості роботи машини.

Які вигоди від gps моніторингу палива для підприємства?

Підприємство мінімізує розкрадання пального водіями, скорочує кількість нелегальних підробітків та оптимізує маршрути руху, завдяки чому зменшуються витрати пального.

Як за допомогою gps моніторингу розрахувати витрату палива?

Якщо не використовується зчитування даних із CAN-шини автомобіля, витрата палива можна підраховувати за номінальним споживанням. Достатньо помножити пройдену машиною відстань на номінальне споживання, щоб отримати загальну кількість витраченого палива.

Чи можна обдурити систему gps моніторингу палива?

Найскладніше обдурити облік палива у разі зчитування даних із CAN-шини, оскільки дані про витрату в режимі реального часу передаються відразу на сервер. Номінальні витрати допускають певну похибку у розрахунках. Використання датчика рівня палива для контролю створює досить можливостей для махінацій із пальним.